Je bent nu hier

Wielrennen

Wereldkampioenschappen

De regenboogtrui
In elke olympische wielerdiscipline worden jaarlijks wereldkampioenschappen gehouden. De wereldkampioen draagt de regenboogtrui.

De verschillende takken van de wielersport zijn:

Olympisch:
Baanwielrennen
BMX
Mountainbiken
Wegwielrennen
Niet-Olympisch:
Cyclobal
Kunstfietsen
Trial
Veldrijden (ook wel cyclocross)
Tandemfietsen
Eenwieleren (geen onderdeel van de UCI)
Ligfietsen (geen onderdeel van de UCI)

De evolutie van de fiets
De fiets werd uitgevonden in de 19de eeuw en in 2009 zijn er wereldwijd meer dan een miljard. In veel regio’s is de fiets nog steeds het belangrijkste vervoer.

De eerste wielerwedstrijd vond plaats op 31 mei 1868 in het Park van Saint-Cloud, in Parijs. De afstand bedroeg 1200 meter, en de wedstrijd werd gewonnen door de Brit James Moore. Hij reed de wedstrijd op een fiets met rubberen banden.

De eerste wedstrijd die een afstand tussen twee steden overbrugde, was Parijs-Rouen. Ook deze wedstrijd werd door Moore gewonnen, die 123 kilometer tussen beide steden aflegde in een tijd van 10 uur en 40 minuten.

Uitrusting
De kleding bestaat onder andere uit een speciaal wielrennersshirt vaak een T-shirt, wielrennersbroek en wielrennersschoenen. Ook dragen de renners een helm. Meestal dragen ze ook handschoenen die tot de helft van de vingerkootjes reiken.

Baanwielrennen
Zie ook Baanwielrennen
Baanwielrennen wordt uitgeoefend op een ovale piste. De helling van zo’n piste heeft meestal een hellingshoek van 33 graden. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen zomerbanen (in openlucht) en winterbanen (overdekt). Renners rijden op een baanfiets, een fiets zonder remmen en versnellingen.

BMX

Een BMX-cross
Zie ook BMX
BMX is een extreme sport. De sport ontstond in de Verenigde Staten in de jaren ’60. Het heeft zijn roots in motorcross, BMX betekent dan ook Bicycle Motocross (de X staat voor cross). Sinds 2008 is BMX een olympische sport. BMX-ers rijden op BMX-fietsen, deze hebben een klein kader en een breed stuur. Ook zijn de banden breed. Matt Hoffman, Mike Day en Donny Robinson zijn de bekendste BMX-ers.

Wegwielrennen
Zie Wegwielrennen voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Het wegwielrennen is de bekendste en populairste tak van de wielersport. In het wegwielrennen vinden wedstrijden plaats op de openbare weg. Er worden zowel meerdaagse als eendaagse wedstrijden verreden. Sinds 2005 zijn de belangrijkste wedstrijden samengevoegd in de UCI ProTour. De overige wedstrijden worden verreden in continentale circuits.

Er zijn drie verschillende disciplines in het wegwielrennen:

tijdrijden, waarbij elke renner individueel start en de renner met de snelste tijd wint.
de ploegentijdrit, daarbij start men per ploeg.
de rit in lijn, waarbij het hele peloton gezamenlijk rijdt, en degene die als eerste de streep passeert, wint.
Wedstrijden
Er worden jaarlijks honderden wegwedstrijden georganiseerd. Dit kunnen eendagswedstrijden zoals de Ronde van Vlaanderen zijn, of wedstrijden over meerdere dagen zoals de Ronde van Frankrijk. Ook zijn er criteriums; kortere wedstrijden bestaande uit meerdere plaatselijke rondes. Eigen aan deze criteriums is de plaatselijke sfeer.

De belangrijkste meerdaagse wedstrijden zijn:

Ronde van Frankrijk
Ronde van Italiƫ
Ronde van Spanje
Enkele belangrijke eendaagse wedstrijden zijn:

Milaan-San Remo
Ronde van Vlaanderen